KCMEDIAknapp.jpg



banner-podcast150px.jpg



UppdragSverige-knapp.jpg



TeamSalmonsson.jpg



VarldenIdag.jpg



STH.jpg



Kanal10.jpg



Denna Vecka

Söndag 10:00
Gudstjänst
Micael Lundin
Webb-tv

För mer info se
Kalendern

Kommande-handelser.jpg   Facebook-mindre.png Instagram-mindre.png

 

 

"En måltid att hämta styrka ur"

ImpactNattvarden stod i centrum i den gudstjänst som på söndagskvällen avslutade konferensen Impact Sweden.
Det är en förmån att få komma till Herrens bord. Nattvarden är en källa att hämta styrka ur, sa Per-Åke Eliasson.

Per-Åke Eliasson började med att lyfta fram några bibelberättelser som fördjupar förståelsen av måltidens syfte och innehåll.
– Det är inte sällan trötta människor som Gud kommer till. Som med Elia. Han var rejält tilltufsad och levde under ett stort tryck. Men genom måltiden Gud gav fick han en övernaturlig styrka och kunde gå 40 dagar och nätter.

– Måltiden kan också ge öppnade ögon. När Jesus sluter upp med Emmauslärjungarna är de modfällda och blinda för vem deras medvandrare är, men så bryter Jesus brödet och deras inre ögon öppnas. Också vi kan ha en känsla av att Jesus är osynlig och vara omedvetna om hans närvaro, men så möter vi honom genom måltiden och han blir påtaglig. Omständigheterna och utgångsläget är detsamma, men blicken är förnyad och modet och framtidstron kommer åter.

En annan berättelse Eliasson lyfte fram var hur Jesus efter sin uppståndelse tillagade en måltid åt lärjungarna vid Genesarets sjö.
– Den måltiden blev en upprättelsemåltid för Petrus, och den förvandlade världen för all framtid.
– Hela detta spektrum finns i kväll. Jesus bjuder in och vill välsigna dig och leda dig in i en ännu djupare gemenskap med honom själv.

Impact 


Publicerad: 2011-11-06
Text: Lina Hagström
Foto: Johan Hagström