KCMEDIAknapp.jpg



banner-podcast150px.jpg



UppdragSverige-knapp.jpg



TeamSalmonsson.jpg



VarldenIdag.jpg



STH.jpg



Kanal10.jpg



Denna Vecka

Onsdag 18:00
Sommar i Stadsparken

Lördag 19:00
Ungdomsmöte
Samuel Huss

Söndag 10:00
Gudstjänst
Per-Åke Eliasson
Webb-tv

Söndag 18:00
Församlingsbön
för medlemmar

För mer info se
Kalendern

Kommande-handelser.jpg   Facebook-mindre.png Instagram-mindre.png

 

 

Kristi kors – en välsignelse för alla folk

Lovsångskonsert
Söndag 18:00

120408-Pask-Konsert-1.jpg
Som final på påskkonferensen hölls en lovsångskonsert på söndagskvällen. Gamla och nyskrivna beskrivande sånger varvades med högläsning ur bibeln och gav en bild av Jesu väg till korset, kraften i hans offer och uppståndelsen. Kvällen blev en hyllning, präglad av glädje, vördnad och tacksamhet, till den uppståndne frälsaren.

120408-Pask-Konsert-2.jpgUnder cirka två timmar fick besökarna lyssna till vackra körarrangemang och solosång när Kristet Centers sångare och musiker sjöng och spelade. Men även besökarna fick tillfälle att sätta ord på sin tacksamhet eftersom många sånger sjöngs gemensamt. Allt denna kväll, oavsett form, var en hyllning till den uppståndne frälsaren. 

– Påsken handlar om offer. Jesus gav det största offret av alla. Därför kan också vi en sådan här kväll få ge av det vi har, sade Per-Åke Eliasson när en offergåva togs upp till ett hjälp till självhjälps-projekt inom ramen för Barnhjälp Soluppgångs arbete.

Lovsångskonserten var fylld av glädje, vördnad och tacksamhet. Påskens budskap, att Jesus genom sin död öppnade vägen till Gud, beskrevs både genom sång och bibelsammanhang.

– Tack Jesus att påsken inte bara är en åminnelsehögtid för något som var, utan att vi får fira någonting som är, bad Per-Åke Eliasson i konsertens avslutning.
 


Du måste låta dig fängslas
Söndag 10:00

120408-Pask-StefanSalmonsson.jpg
Påskkonferensens sista dag startades upp med en festgudstjänst för att fira Jesu uppståndelse. Jubel och applåder blev responsen när pastor Per-Åke Eliasson läste just om detta ur Matteusevangeliet 28. Sedan tog Stefan Salmonsson över ordet och delade det han hade på sitt hjärta.


 – Jag har fastnat för en vers i Bibeln, och det är den jag har tänkt predika utifrån idag, inledde Salmonsson, för att sedan läsa Johannesevangeliet 4:4 där Jesus kände ett ”måste” att ta vägen genom Samarien. 
– Vi behöver alla få ett ”måste” som driver oss att göra vissa saker, med andra ord att låta oss ledas utav den helige Ande, att fängslas av Guds vilja, sade Salmonsson.


– I många fall ses ordet ”fängslas” som ett negativt begrepp, men i detta fall är det enbart positivt. Det är när vi är fångade av Guds vilja som gåvorna i våra liv kan förlösas på rätt sätt. Då blir de inte medel för självupphöjelse, utan i stället, genom lydnad, ett verktyg som Gud kan använda.

Efter att ha lagt detta som grund gick Salmonsson vidare in och tittade på olika exempel i Bibeln där människor konkret låtit sig ledas utav Anden. Bland annat exemplet i Apostlagärningarna 8:26 där Filippus lät sig ledas av Andens tilltal vilket resulterade i att han fick predika evangeliet för en egyptisk hovman och sedan vara med och döpa honom.

– Filippus ställde sig inte och funderade på ordet han fått, nej, han gick direkt och omsatte det i handling!
– Vi vet själva inte vart vi bäst behövs men det är genom Andens ledning som vi alla kan komma in i den plats där vi är tänkta att vara. Gud skall leda dig och öppna dörrar för dig. Men för att det skall kunna ske så måste du först låta dig fängslas.


Musikcafé
Lördag 20:30


120407-Pask-Musikcafe-1.jpg
Efter kvällsmötet på lördagen kunde besökarna inte bara få sig en god kopp kaffe utan också få lyssna till härlig sång och musik. Stämningen var gemytlig och musikcafét innehöll en blandning av gamla och nyskrivna sånger. Dessutom delade årets elever på Pionjärskolan med sig av vittnesbörd.


David Johansson är en av årets elever.
– Det här året ger mig en bra grund för resten av mitt liv. Man sätts hela tiden i situationer där man behöver kasta sig på Gud och får erfarenhet av att han fungerar. Det är erfarenheterna som gör att det blir äkta. Man lär känna Guds röst och man får bli tränad i en trygg miljö, sade han.


120407-Pask-Musikcafe-2.jpgFlera av eleverna underströk värdet av att få upptäcka och utveckla den egna relationen till Gud.
– Det bästa är att jag fått tag på ett liv med Gud. Inte en engångsupplevelse eller kick, utan något jag har med mig hela tiden i min vardag. Jag är så tacksam för detta år och jag vet också att det bara är en start på något som kommer att växa vidare, sade Viktor Gerdin.
– Man hittar sitt egna liv med Gud, men man har det inte bara här i kyrkan utan får ta med det hem också. Resan tillsammans med Gud fortsätter hemma på rummet, uttryckte Alexander Mäki-Runsas.

– Jag uppskattar verkligen de praktiska inslagen i Pionjärskolan. Det är inte bara att höra, utan också att konkret få göra. Sen är det väldigt kul och utmanande att jobba i team. Man ser att vi alla fungerar så olika, men man lär känna varandra på djupet och får vänner för livet, sade Rebecka Lundqvist.
– Något jag har fått upptäcka det här året är att jag inte behöver göra allting perfekt utan att det viktiga är att hjärtat och motivet är rätt. Det har fått vara en tid av träning då det är ok att falla, men också att få resa sig upp, sade Sophie Pettersson.

Andreas Junaeus som ansvarar för Pionjärskolan berättade lite om det praktiska upplägget och om syftet med skolan.
– Det kan finnas glamourösa bilder av hur det är att tjäna Gud, men som pionjär får får du se vad det innebär på riktigt. Pionjärskolan är en skola byggd på utmaningar. Grunden till att gå ett år är viljan bli tränad. Vi vill skapa en trygg miljö där man ska få pröva vingarna och se att det bär, tillsammans med Gud.



Låt inte dina begränsningar begränsa Gud
Lördag 18:00

120407-Pask-StefanSalmonsson.jpg
På lördagskvällen talade Stefan Salmonsson mycket konkret om några saker som kan hindra en troende från att ta nya steg i livet med Gud. Salmonsson talade också om att Gud hela tiden kallar oss vidare till nya nivåer.

– Det bästa ligger framför. Ingenting är omöjligt för Gud. Gud kan göra vad som helst, stort och starkt, inledde Stefan Salmonsson kvällen.
Han fortsatte och tog upp fyra begränsningar i våra liv.
-Otro – Hjärtats inställning, attityd, hållning. Man har redan bestämt sig för att inte tro.
-Våra ord – Att tala i motsats till Guds ord.
-Attityder – Fel attityder mot Gud och hans vilja.
-Bekvämlighet – Vi blir komfortabla i livet och känner att vi gjort klart allt. Griper inte tag i möjligheterna.
– Vi ska ha öppna hjärtan, vi måste lära oss att tala i enlighet med Guds ord. Bjud in Herren till det han vill göra. Han har nya höjder för dig, sade Salmonsson. 


Ett bibelord som lästes under kvällen var 2 Petrusbrevet 1:10 där det står ”Var desto ivrigare att göra er kallelse och utkorelse fast.”

– Se till att inte bo på samma plats i din utveckling, utan ta nya steg i din trosvandring. Ge Herren allt du har, både talanger och brister. Låt han ta alltihop, hela dig. Låt inga begränsningar få begränsa det Gud har för dig. 

– Det är inte tid att lägga av. Du behövs nu. Det är tid för Sverige.


Säg ja till Guds kallelse
Fredag 18:00
 

120406-Pask-WojciechTrybek.jpg
Under långfredagens kväll predikade pastor Wojciech Trybek om att bejaka kallelsen i våra liv.
– I Bibeln ser vi hur Jesus hela tiden var medveten om sin kallelse, han visste vart han var på väg!

 – Det kommer ett budskap från korset, vi kan få våra liv förvandlade och vi kan följa Jesus, men beslutet ligger alltid hos oss, förkunnade Wojciech Trybek i inledningen av sin predikan.
Genom exempel på livsöden han stött på under sitt liv förklarade han sedan hur avgörande skillnad det kan få, vilket beslut vi väljer att fatta. Många människor som fått en kallelse över sina liv blir besvikna och undrande när livet tar en annan väg.
– Det räcker inte att Gud talar, att Gud har en plan och vilja med våra liv. Vi måste säga vårt amen till det, vi måste fatta beslutet och börja gå, sa Trybek.

Med exempel från Bibeln visade Wojciech Trybek också på att ett liv enligt kallelsen inte alltid är enkelt. Jesus är tydlig med att vi kommer att få möta motstånd, press och svårigheter. Vi kommer också misslyckas och fela längs vägen.
 – När jag var 22 år var Carl-Gustav Severin på besök i Polen. Han bad för mig och talade ut att jag hade en kallelse över mitt liv. Jag svarade ja, jag fattade ett beslut, men jag hade aldrig trott att det skulle bli så svårt, berättade Wojciech Trybek.

– När Gud är på väg att göra något viktigt, då kommer det ofta en press som vill få oss att backa och ge upp. Vi kanske börjar tvivla på kallelsen. Men vi behöver stå fasta och ta nya steg i tro. Jesus har ju övervunnit världen!



Gamla - men underbara trasor
Fredag 10:00 

120406-Pask-Carl-GustafSeverin-1.jpg
Carl-Gustaf Severin delade ett uppmuntrande budskap för alla som tjänar trofast i Guds församlingar. Med hjälp av bibelord och många historier illustrerade Severin hur viktiga dessa tjänare är för Guds rike.

Carl-Gustaf Severin tillägnade sin predikan alla människor i Kristi kropp som finns bakom kulisserna. Den rådande idolkulturen i Sverige, där den som är duktig höjs till skyarna och den som misslyckas hängs ut, är främmande för Guds rike.
– Idag är det långfredagen, då en tjänare – inte en idol – hängde på korset, sade Severin. Jesus gav hela sitt liv åt att betjäna andra människor.


120406-Pask-Carl-GustafSeverin-2.jpg Severin läste från Jeremia 38, vers 7 till 13, där Ebed-Melek räddar Jeremia ur brunnen. Ebed-Melek nöjde sig inte bara med att kasta ner ett rep i brunnen och dra upp den misshandlade profeten, utan hämtade först trasor och gamla mantlar från ett förråd på slottet. Trasorna kastade han ner till Jeremia och sade åt honom att lägga dem mellan såren på hans kropp och repet som skulle dra upp honom.

 – För mig representerar dessa trasor tusentals kristna i Guds rike, sade Severin. Trasorna kanske inte ser så mycket ut för världen, men de har en viktig uppgift i församlingen.

Med hjälp av flera historier illustrerade Severin hur dessa trasor är i funktion och betjänar i Guds rike.
– Vi har alla någon eller några som finns bakom kulisserna och hjälper oss, sade Severin. De finns där för att de älskar Jesus och för att de har upptäckt vad hans offer innebär för dem.

Severin berättade om sin svärmors syster Mary, som är 89 år gammal och fortfarande hjälper till överallt hon är.
– För mig är hon det stora exemplet på en som har mött Jesus och sedan tjänar sin omgivning, sade Severin. Jag är så tacksam att hon och flera andra finns i mitt liv. De är gamla trasor – men de är underbara trasor.


Påskkonferensen är igång
Torsdag 19:00 

120405-PÃ¥sk-Nattvard-1.jpg
Nattvardsgudstjänsten på skärtorsdagskvällen inledde påskkonferensen Kristi kors – en välsignelse för alla folk.
– Nattvarden är mer än en åminnelsehögtid, det är en proklamation och en möjlighet att få del av alla Guds löften, inledde Sven Nilsson.


120405-PÃ¥sk-Nattvard-2.jpgMånga hade slutit upp under skärtorsdagskvällen för att att fira Herrens måltid. Kören ledde i lovsång och tillbedjan och församlingen läste trosbekännelsen tillsammans. Sedan tog Sven Nilsson ordet och delade ett vittnesbörd.

– Nattvarden har fått en ny innebörd och ett nytt djup för mig under den senaste tiden. Det finns många profetiska bilder på nattvarden i gamla testamentet och alla sammanfattar vad Jesus betyder för oss, delade Sven Nilsson och fortsatte. Nattvardens betydelse är långt mer än att endast påminna sig om vad Jesus gjorde - jag tillägnar mig kraften i Jesu blod.

Per-Åke Eliasson strök sedan under det Sven Nilsson redan talat om och påminde församlingen om att Gud verkat fram en försoning och ett förbund som alla människor kan ta del av.
– Inför Gud blir nattvarden något mer än det yttre. En sådan här kväll kan vi få möjlighet att komma inför Guds tron och sträcka oss efter allt vad Gud har lovat i sitt ord. Därför är det viktigt att också stanna upp inför Gud och låta honom få tala under nattvarden.


Publicerad: 2012-04-05
Text: Anna Karlsson, Linus Hugosson, Maria Bernhardsson, Lina Hagström, Viktor Gerdin
Foto: Johan Hagström, Sara Börjesson, Sophie Pettersson, Hanna Karlsson, Johannes von Malortie