Buskul-10ar-bnr.jpg

KCMEDIAknapp.jpg



banner-podcast150px.jpg



UppdragSverige-knapp.jpg



VarldenIdag.jpg



STH.jpg



Kanal10.jpg



Denna Vecka

Lördag 11-13
Buskuldag
Tårtfest och aktiviteter på gårdarna
i Vivalla

Lördag 15:00
Buskuldag
Buskulmöte
i Vivalla

Lördag 19:00
Vittnesbördsmöte
i Vivalla

Söndag 10:00
Gudstjänst
Andreas Junaeus
Byggoffer
Webb-tv

Söndag 18:00
Församlingsbön
för medlemmar

För mer info se
Kalendern

Kommande-handelser.jpg   Facebook-mindre.png Instagram-mindre.png

 

 

Barnen firade Jesus

Samtidigt som det bjöds in till påskdagsgudstjänst i den stora gudstjänstlokalen firade barnen Jesu uppståndelse på ett alldeles särskilt sätt. Varje söndag samlas barn från två till elva år på söndagsskolan Promiseland och den 27 mars passade även hemsidan på att vara med.
 
160327-PL-pask-1.jpg
 
Det är pyntat med ballonger i taket och barnen är finklädda i Nyckelpigegruppen på Promiseland. Här finns barn från två till tre år och idag är de förväntansfulla på vad det är som ska firas egentligen. En av de tre ledarna, Malin, samlar barnen i en ring och sjunger sånger som barnen är väl bekanta med.
– Kommer ni ihåg vad vi pratade om förra söndagen? undrar hon.
Barnen ger några olika förslag, men minns inte riktigt. Tillslut får kaninen Lille-Skutt hjälpa till att svara på frågan och Malin förklarar mer.
– Vi pratade om att Jesus firades som en kung. Men vilken sorts kung skulle Jesus bli?

Nu minns barnen och förslagen duggar tätt. Jesus skulle inte bo i ett slott förklarar någon. En annan fyller i att Jesus skulle bo i hjärtat som en kung. En tredje lägger till att Jesus också skulle bli kung i himlen och sedan är samtalet i full gång. Med hjälp av den klassiska Flanellografen berättar Malin om när Jesus red in i Jerusalem och hyllades, men sedan tillfångatogs och hängdes på ett kors.
– Alla Jesu vänner och lärjungar var så besvikna och ledsna. Hur blev det nu med det där att han skulle bli kung? De förstod ingenting.
 
160327-PL-pask-2.jpg
 
Barnen är knäpp tysta och helt uppslukade av den spännande berättelsen. Malin fortsätter att veckla ut påskens budskap på barnens egen nivå och tillslut visar hon bilden på den tomma graven och den uppståndne Jesus. Barnen förstår att ballongerna i taket är till för att fira Jesus och de bli också försäkrade om att de ska få med sig en ballong hem.

Varför firar vi egentligen påsk?
Ja den frågan fick de äldre barnen på Promiseland svar på under sin gudstjänst. Efter att de gjort olika aktiviteter i sina Workshopgrupper samlas de till Storsamling i C-huset. Allra först när barnen kommer till mötet får de höra ett brev från Promiselands egna fadderbarn Fatuma från Uganda. De får i brevet veta att hon nu blivit vuxen och ska börja universitet. Hon tackar barnen för att de stöttat henne i alla år och berättar vilken skillnad det gjort. Barnen får också se en bild på sitt nya fadderbarn och sedan en möjlighet att ge en peng i en insamling.
 
160327-PL-pask-7.jpg
 
160327-PL-pask-3.jpgEfter att barnen sjungit lovsång tillsammans får barnen genom tävling, drama, minnesvers, liknelser och dockteater på olika sätt möta kärnan i påskens budskap. När ledaren Oskar ska försöka förklara för barnen vad synd är berättar han om en episod från när han själv var barn. Han skulle baka sockerkaka med sin mamma och fick ansvar för elvispen. Det enda han inte fick göra var att sticka in fingret i vispen.
– Men då blev jag ju så nyfiken. Undra hur det skulle kännas att stoppa in fingret där. Varför säger mamma att jag inte får? Tillslut kunde jag inte låta bli att testa, berättar Oskar målande.
Barnen fnissar för de förstår hur historien slutar. Oskar testade, fick jätteont i sitt finger och fick dessutom en förklaring till varför han inte skulle stoppa in fingret i vispen.
– Synden är liksom det där som lockar oss att göra något vi inte får, något som inte är bra för oss, förklarar Oskar.
 
160327-PL-pask-4.jpg
 
Genom en annan liknelse får barnen sedan se hur viktigt det är att lägga av sig synden och be om förlåtelse ifall vi ska kunna ha gemenskap med Gud. När ledaren Linus försöker gå igenom en rockring för att få en relation med Gud går det bra till en början. Men när han får på sig en stor ryggsäck som skulle symbolisera synden, då blir det omöjligt att nå Gud, hur mycket än Gud och Linus vill.
– Gud vill ha gemenskap med oss och människan vill inners inne ha gemenskap med Gud, men Gud går bara inte ihop med synden. Det var därför Jesus behövde komma, förklarar Oskar.
 
160327-PL-pask-5.jpg
 
160327-PL-pask-6.jpgMed dessa liknelser som bakgrund får barnen se ett drama till musik om hur det kan ha gått till när Jesu lärjungar upptäckte att graven var tom. Sedan kommer dockan Fabbe och undrar vad påsken egentligen handlar om. Har man ett helt skollov bara för fjädrarna och äggen? Varför har man en massa kycklingar överallt? Eller är det godiset det handlar om? Barnen och Oskar hjälper Fabbe att förstå att Jesu död på Golgata kors är det som påsken verkligen handlar om. Sedan bjuder dockorna på en sång om just Golgata kors.

När barnen sedan fått veta säkert att påsken inte handlar om kycklingar och godis så kommer en kyckling och delar ut godis till barnen. Hem går sedan barnen med godis i hand och med en visshet om vad Jesus gjort för dem!

160327-PL-pask-8.jpg


Publicerad: 2016-04-01
Text: Anna Karlsson
Foto: Amanda Jansson