KCMEDIAknapp.jpg



banner-podcast150px.jpg



UppdragSverige-knapp.jpg



TeamSalmonsson.jpg



VarldenIdag.jpg



STH.jpg



Kanal10.jpg



Denna Vecka

Onsdag 18:00
Sommar i Stadsparken

Lördag 19:00
Ungdomsmöte
Samuel Huss

Söndag 10:00
Gudstjänst
Per-Åke Eliasson
Webb-tv

Söndag 18:00
Församlingsbön
för medlemmar

För mer info se
Kalendern

Kommande-handelser.jpg   Facebook-mindre.png Instagram-mindre.png

 

 

Från död till liv

170415-Kristikors-1.jpg
 
– Jesus är uppstånden!

– Han är sannerligen uppstånden!
Så hördes rösterna i kyrkolokalen på söndagsmorgonens gudstjänst. 13-16 april firades den viktigaste kristna högtiden under året, nämligen påsken.
 
170413-KristiKors-nattvard-3.jpg
 
Redan vid nattvardsfirandet på skärtorsdagens kväll sattes tonen för helgen, en ton av seger och fest som sedan genomsyrade resten av helgen både genom sånger och förkunnelse.
– Vi firar något som hänt men som är verkligt idag, sa Andreas Juneaus på fredagens gudstjänst och fortsatte med att citera 2 Korintierbrevet 5:21. “Han som inte visste av synd, honom gjorde Gud till synd i vårt ställe för att vi skulle bli rättfärdiga inför Gud”.
 
170414-KristiKors-AndreasJunaeus.jpg
 
Påskhelgen fylldes av uppmuntran, ord om frihet, försoning och vad Jesus gjort för oss på korset men förkunnelsen lyfte också fram utmaningar till sina åhörare.
Under fredagen predikade Andreas Junaeus om att gå korsets väg utifrån de välkända orden i Matteusevangeliet 16:24 “Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig”.
– Död leder till liv. Att ge sitt liv till Gud, att ge allt till honom, sa Andreas och förklarade att det handlar om att förneka det egna livet, inte att förkasta det men att ge upp äganderätten till våra liv för att följa Jesus och på så sätt finna livet.

På lördagen tog pastor Per-Åke Eliasson med församlingen på en resa genom de fyra dagar som utgör påskhelgen och uppehöll sig särskilt vid påskaftonen. Den dag då inget verkade hända var den avgörande dagen i den himmelska domstolen.
– Det var ingen tyst dag i anden. Domen över djävulen föll och all makt lades i Jesu händer, sa Per-Åke.
Han poängterade att den tysta tiden oftast är den viktigaste tiden och att vi inte får fly den tysta tiden.
– Det är när vetekornet läggs ner i marken för att dö; det är en tyst tid, det är en passiv och overksam tid hos kornet men inte av livet. Livet får frihet först när det sker.
 
170415-KristiKors-Per-AkeEliasson.jpg
 
På söndagsmorgonen avslutade sedan Micael Lundin påskfirandet med att proklamera ut Jesu fullkomliga seger.
– I dag är en riktig segerdag! Jesus har all makt. Han har makten. Vi tjänar en som har makt!
I Romarbrevet 8:11 läste han sedan om att samme Ande som uppväckte Jesus från de döda också bor i dem som tror på honom.
– Vi har fått auktoritet i hans namn! Hans uppståndelsekraft bor i oss! I kraft av den auktoriteten kan vi gå ut och berätta om Jesus.
Micael Lundin avslutade predikan med att utmana åhörarna till att bli Guds brevbärare och läste från Matteusevangeliet 9:37-38 “Skörden är stor, men arbetarna är få. Be därför skördens Herre att han sänder ut arbetare till sin skörd”.
 
170416-KristiKors-MicaelLundin.jpg


Publicerad: 2017-04-24
Text: Johanna Nogueira
Foto: Amanda Jansson, Lina Hagström, Johan Hagström