Denna Vecka

Lördag 11-13
Buskuldag
Tårtfest och aktiviteter på gårdarna
i Vivalla

Kalendern

Kommande-handelser.jpg   Facebook-mindre.png Instagram-mindre.png

Bildspel: Rapport från Polen

Nu är teamet på plats i Polen och hemsidans Maria Bernhardsson har skickat en rykande färsk rapport från missionsresan.

Nu är vi här. Efter en hel del resande är vi nu i Giżycko där vi bor på vandrarhem med enkel inredning med spetsgardiner för hela fönstren och färgglada väggar. Klockan är snart elva och det är sannerligen dags att sova. Men innan det - låt mig få berätta om våra två dagar i Polen hittills.

03.30 mellan söndag och måndag åkte vi, trötta men förväntansfulla, med buss till Skavsta där vi tog flyg till Polen. Vi landade i Gdańsk med sightseeing genom den vackra hamnstaden där gammalt mötte nytt - en stad som varit drabbad av andra världskrigets förstörelse. Polen har både vackra byggnader och hus som skulle behöva lite omvårdnad - ett land under uppbyggnad. Naturen är inte helt olik från Sverige.

Sedan väntade tåg i 4,5 timme. Det var trångt i gångarna till de varma kupéerna där endast fönsterna gav ventilation i det mycket varma Polen som nu har minst har 30 grader. Där är en skillnad från Sverige.

Under resan har teamet blivit indelade i flera mindre grupper. I vår kupé satt vi fyra stycken från min grupp och jag passade på att fråga vad de hade för förväntan inför resan.
− Att vi både får ge och ta någonting, sa Simon Hallstensson medan Emelie Karlsson fyllde i med att hon hoppades att få bli utmanad, växa personligt, men också få ge någonting till dem som ska komma. Emanuel, Emelie och Simon kommer på olika sätt under veckan få vara med att vittna, dansa, spela drama, sjunga och möta folk från Polen. Kort och gott vara tillgängliga.
På frågan om Gud vill använda dem fick jag ett tydligt svar.
− Jesus säger ju det, sa Emanuel Semerson.
− Vi är inga robotar och jag tror att vi kan begränsa Honom. Han vill verkligen använda oss men vi måste ta ett första steg, eller öppna munnen, avslutade Emelie Karlsson.

Vår slutstation och huvudbas blev Giżycko och på vägen till vandrarhemmet drog vi våra resväskor en lång sträcka. Längtan efter en dusch var nog stor hos de flesta svettiga i skaran.

På tisdagen startade vi med frukost här på vandrarhemmet, efter det fick vi egen tid med Gud som vi kommer få varje morgon. Under vår vistelse ska vi läsa Markusevangeliet i Bibeln. Går det att få en mer uppiggande morgon?

Efter förberedelser och lunch traskade vi till torget i Giżycko där veckans första torgmöte väntade. Upplägget påminner mycket om det vi har i Örebro och jag hoppas vi fick skvätta av oss av Jesu kärlek.

Nu på kvällen klockan 18.00 delades vi upp på hälften där våra indelade grupper for till församlingar längre bort. Ett oerhört fint välkomnande fick vi där och vi blev inte lite gödda med allt gott de tillagat. Liksom under torgmötena var kvällsmötena ett tillfälle att bryta sig loss från stillbilder av sig själv och våga tala och ge ut det Jesus gjort i våra liv. Att allt tekniskt inte funkar till 100% eller att man skakar i sina ben när man ska vittna hör till.

Nu ska jag stänga av mobilen jag skriver detta ifrån. Jag har tagit ett dopp i sjön bredvid, dock lite för mycket sjögräs för mina tår, jag tror att jag och de andra två tjejerna i rummet ska sova gott och vara redo för en ny dag i morgon, för Gud vill nog använda oss!