CGS-Sept-toppbnr_KCse.jpg

KCMEDIAknapp.jpg



banner-podcast150px.jpg



UppdragSverige-knapp.jpg



VarldenIdag.jpg



STH.jpg



Kanal10.jpg



oppna



Scout-knapp.jpg



Denna Vecka

Fredag 19:00
Ungdomsmöte
Andreas Junaeus

Lördag 09:30
Family Day of Joy

Söndag 10:00
Gudstjänst
Per-Åke Eliasson
Webb-tv
Promiseland
Medlemsintagning
Byggoffer

Söndag 18:00
Församlingsmöte
för medlemmar

För mer info se
Kalendern

Kommande-handelser.jpg   Facebook-mindre.png Instagram-mindre.png

 

 

Nationella bönedagar: Tillsammans – för Guds rike

180104-NB-1.jpg
 
Tillsammans – för Guds rike. Så löd temat för de nationella bönedagar som pågick mellan 4-7 januari och som blev en fantastisk inledning på 2018. Dagarna bestod av bön, firandet av Herrens måltid, undervisning och gemenskap.


Vi behöver varandra för att nå världen med det glada budskapet om Jesus – det var ett konstaterande som återkom gång efter annan av olika talare under bönedagarna. Och: vi behöver den helige Ande.

180107-NB-JoakimLundqvist.jpgJoakim Lundqvist, som talade på söndagskvällen, betonade det faktum att när Jesus i Johannesevangeliet introducerar den helige Ande för sina lärjungar, så är den sanning han stryker under om Hjälparen att han ALLTID ska vara med dem.
– Den helige Ande är inte med dig för att du känner att han är det. Han är med dig för att Jesus lovade att han skulle vara med dig. Våga lita på att han verkligen är där och ta ett steg i tro, uppmuntrade Joakim Lundqvist.

Han konstaterade att karismatiker ibland söker efter en känsla eller särskilda tecken för att våga gå på vad man uppfattar som den helige Andes ledning, men att det kan se så olika ut.
– När min dotter fyllde 18 år firade vi ordentligt och det var en speciell dag med tårta, ljus, sång och grejer. Men dagen efter var hon ju lika mycket 18 år, eller hur? Församlingens födelsedag i apostlagärningarna 2 var också speciell, precis som födelsedagar är, men den helige Ande är lika verklig alla dagar, även om inga tungor av eld visar sig.

Lundqvist delade med sig av personliga berättelser där han fått uppleva den helige Andes ledning, och uppmuntrade till en förväntan inför det nya året på att få ta nya steg tillsammans med Jesus.
– Hur ska vi nå det här landet? Genom ett gudsfolk som är medvetna om den helige Andes närvaro i sina liv. Ett brett fotfolk av män, kvinnor, pojkar och flickor, som går in i varenda dag med bönen att få bli använd av Gud.
 
180106-NB-PelleHornmark.jpg
 
Tidigare under söndagen talade Pelle Hörnmark, om att styrkan som en troende bär upp i sitt liv bottnar i det inre livet tillsammans med Jesus, och på lördagen talade bland andra Daniel Alm.
– Frukten av andeuppfyllelsen är kärlek till Jesus och människor. Som församling är vi kallade att gå ut i alla världar, sa Daniel Alm bland annat.
Han beskrev innerligt en längtan och iver efter mer av den helige Ande i vårt land.
– När en människa simmar i Andens vatten är det bara en kroppsdel som syns. Måtte församlingen simma helt i Andens vatten så att det bara är huvudet, Jesus Kristus, som är synligt.
 
180105-NB-DanielAlm.jpg
 
Vill du lyssna på något igen? Besök www.kcplay.se eller lyssna på Kristet Center Örebros podcast.


Publicerad: 2018-01-08
Text: Lina Hagström
Foto: Amanda Jansson